Wniosek o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości
Przesłanki wydania zezwolenia
Zezwolenie jest wydawane, jeżeli nabycie nieruchomości przez cudzoziemca nie spowoduje zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego, a także nie sprzeciwiają się temu względy polityki społecznej i zdrowia społeczeństwa.
Powierzchnia nieruchomości nabytych przez cudzoziemca w celu zaspokojenia jego potrzeb życiowych nie może przekroczyć 0,5 ha, zaś w przypadku nabywania nieruchomości na potrzeby prowadzonej w Polsce działalności gospodarczej lub rolniczej, powierzchnia powinna być uzasadniona rzeczywistymi potrzebami, wynikającymi z charakteru wykonywanej działalności.
Cudzoziemiec musi wykazać, że zachodzą okoliczności potwierdzające jego więzi z Polską. Katalog tych okoliczności znajduje się w art. 1a ust. 1 ustawy i są nimi w szczególności:
- posiadanie polskiej narodowości lub polskiego pochodzenia;
- zawarcie związku małżeńskiego z obywatelem polskim;
- posiadanie zezwolenia na:
- pobyt czasowy (wyjątki: posiadanie zezwolenie na pobyt czasowy, jeżeli zostało ono wydane na podstawie art. 176 albo art. 181 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach),
- pobyt stały,
- pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
- członkostwo w zarządzie przedsiębiorstwa mającego siedzibę na terytorium Polski;
- wykonywanie na terytorium Polski działalności gospodarczej lub rolniczej zgodnie z przepisami prawa polskiego.
Użyte w ustawie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że w/w katalog nie ma charakteru zamkniętego, a okoliczności wymienione zostały przykładowo. Dopuszczalne jest zatem przywołanie i wykazanie przez cudzoziemca innych okoliczności.
Przebieg procedury
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie zezwolenia obowiązany jest:
- Sporządzić samodzielnie wniosek, w oparciu o przepisy ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie szczegółowych informacji oraz rodzajów dokumentów, jakie jest obowiązany przedstawić cudzoziemiec ubiegający się o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości;
- Dołączyć do wniosku dokumenty wymagane przez w/w akty prawne.
- Jeżeli dokumenty zostały sporządzone w języku obcym, należy je przedłożyć wraz z tłumaczeniem sporządzonym przez tłumacza przysięgłego;
- W przypadku składania kopii dokumentów muszą one zostać poświadczone za zgodność z oryginałem. Może tego dokonać organ, który wydał ów dokument, albo notariusz. Radca prawny i adwokat mogą poświadczać dokumenty, jeżeli występują w sprawie jako pełnomocnik wnioskodawcy.
- Uiścić opłatę skarbową w wysokości 1.570 zł, a potwierdzenie wpłaty załączyć do wniosku.
- Przesłać wniosek wraz ze wszystkimi załącznikami na adres Ministerstwa Spraw Wewnętrznych: Departament Zezwoleń i Koncesji MSW, ul. RAKOWIECKA 2a, 02-591 WARSZAWA.
- Minister wydaje zezwolenie w przypadku spełnienia przesłanek ustawowych oraz w razie braku sprzeciwu ze strony organów opiniujących. Ważność zezwolenia wynosi 2 lata i w tym terminie cudzoziemiec musi nabyć nieruchomość. W przeciwnym razie konieczne będzie ponowne ubieganie się o jego wydanie.
Jeżeli Minister wyda decyzję odmawiającą wydania zezwolenia, cudzoziemiec może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Treść wniosku i rodzaje załączników
1. Oznaczenie wnioskodawcy |
Osoba fizyczna – imię, nazwisko, obywatelstwo, adres zamieszkania. Jeżeli cudzoziemiec czasowo przebywa w Polsce, powinien podać adres zamieszkania za granicą oraz adres pobytu w Polsce. Należy podać adres do korespondencji, jeżeli ma być inny niż adres zamieszkania. Osoba prawna i spółka nieposiadająca osobowości prawnej – nazwa, adres siedziby, przedmiot działalności, imiona i nazwiska członków zarządu, a także informacje dotyczące wspólników, udziałowców lub akcjonariuszy. Trzeba wskazać także procentową liczbę głosów posiadanych na zgromadzeniu wspólników lub walnym zgromadzeniu przez poszczególnych udziałowców lub akcjonariuszy. |
2. Oznaczenie nabywanej nieruchomości |
Grunt – nabywany tytuł prawny do nieruchomości, ulicę, miejscowość, gminę i województwo, numer działki ewidencyjnej, powierzchnię w hektarach, numer księgi wieczystej oraz cechy zabudowy. Budynek – numer porządkowy budynku, powierzchnię użytkową budynku w metrach kwadratowych, ulicę, miejscowość, gminę i województwo. Lokal stanowiący odrębny przedmiot własności – numer porządkowy budynku i lokalu, ulicę, miejscowość, gminę i województwo, powierzchnię użytkową lokalu w metrach kwadratowych oraz udział w nieruchomości wspólnej, na której usytuowany jest lokal. |
3. Oznaczenie zbywcy |
Osoba fizyczna – imię, nazwisko, adres zamieszkania. Osoba prawna – nazwa, adres siedziby. |
4. Określenia rodzaju zdarzenia prawnego, na podstawie którego dojdzie do nabycia nieruchomości. |
|
5. Cel nabycia nieruchomości, a w przypadku, gdy nieruchomość ma służyć potrzebom wykonywanej działalności gospodarczej lub rolniczej – także planowanego sposobu wykorzystywania nieruchomości, w tym rodzaju planowanych na niej inwestycji. |
|
6. Źródła pochodzenia środków finansowych na zakup nieruchomości. |
Do wniosku należy dołączyć m.in. następujące dokumenty:
1. Określające status prawny cudzoziemca |
Osoba fizyczna – odpis lub kopia dokumentu ze zdjęciem, potwierdzającego tożsamość, ze wskazaniem obywatelstwa, daty i miejsca urodzenia, a w przypadku, gdy nieruchomość ma służyć potrzebom wykonywanej działalności gospodarczej – także wyciąg z odpowiedniego rejestru lub ewidencji. Osoba prawna i spółka nieposiadająca osobowości prawnej – odpis lub wyciąg z odpowiedniego rejestru, wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku. |
2. Określające nieruchomość, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku: |
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie zezwolenia na nabycie lokalu, stanowiącego odrębny przedmiot własności, nie ma obowiązku dołączenia do wniosku dokumentów, o których mowa lit. b-d. W przypadku, gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej, cudzoziemiec ma obowiązek przedłożyć odpis księgi wieczystej oraz wypis z rejestru gruntów, dotyczące nieruchomości zabudowanej budynkiem, w którym znajduje się nabywany lokal. |
3. Oświadczenie zbywcy, wyrażające wolę zbycia nieruchomości na rzecz cudzoziemca (może to być np. umowa przedwstępna). Jeżeli do nabycia ma dojść w drodze np. dziedziczenia testamentowego, orzeczenia sądu albo decyzji administracyjnej, wtedy zamiast oświadczenia zbywcy należy dołączyć kopię testamentu albo postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, kopię innego orzeczenia sądu albo decyzji administracyjnej, bądź zaświadczenie organu, że toczy się postępowanie administracyjne, zmierzające do wydania decyzji, w wyniku której cudzoziemiec nabędzie nieruchomość. |
|
4. Dokumenty potwierdzające więzi cudzoziemca z Polską, a także inne dokumenty, służące wykazaniu okoliczności, które wskazał on we wniosku. |
Promesa
Jeżeli istnieją okoliczności, z powodu których cudzoziemiec nie może ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na zakup nieruchomości w Polsce (np. chce nabyć nieruchomość w drodze przetargu, albo nieruchomość nie ma jeszcze uregulowanego stanu prawnego, bo toczy się postępowanie spadkowe), może on starać się o wydanie promesy.
Promesa to zobowiązanie organu do wydania zezwolenia na nabycie konkretnej nieruchomości przez określony podmiot. Promesa, tak jak zezwolenie, ma postać decyzji administracyjnej.
Do postępowania związanego z wydaniem promesy mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotyczące wydawania zezwoleń. Oznacza to, że przy składaniu wniosku o wydanie promesy konieczne jest złożenie takich samych dokumentów, jak przy ubieganiu się o wydanie zezwolenia. Opłata skarbowa wynosi w tym przypadku 98 zł.
Ważność promesy wynosi rok i w tym okresie organ nie może odmówić wydania zezwolenia, chyba że uległ zmianie stan faktyczny, istotny dla rozstrzygnięcia sprawy. Po upływie rocznego terminu promesa wygasa. Nie oznacza to, że organ nie będzie mógł wydać zezwolenia, nie będzie on już jednak związany obietnicą do wydania tego zezwolenia.