Zakup i rejestracja samochodu w Polsce
Zakup samochodu staje się skuteczny od podpisania umowy kupna-sprzedaży lub wystawienia faktury VAT oraz uiszczenia opłaty określonej w warunkach sprzedaży.
Podczas dokonania sprzedaży sprzedający powinien przekazać nowemu właścicielowi następujące dokumenty:
- Kartę pojazdu (jest to najważniejszy dokument pojazdu, zawierający wszystkie niezbędne informacje o samochodzie oraz wszystkich właścicielach pojazdu, nawet poprzednich)
- Dowód rejestracyjny
- Polisę ubezpieczeniową, jeżeli jest aktualna
- Klucze do samochodu (standardowo 2 komplety kluczy)
Od daty zakupu samochodu obowiązkowo należy go zarejestrować w ciągu 30 dni.
Aby zarejestrować samochód, trzeba udać się do wydziału komunikacji starostwa powiatowego (często w urzędzie gminy znajduje się powiatowy wydział komunikacji – filia) lub urzędu miasta, odpowiedniego do naszego miejsca zameldowania. Można skorzystać z pomocy innej osoby, udzielając pełnomocnictwa. Jeśli będzie to małżonek, wstępny, zstępny, brat lub siostra, nie ma opłaty, w innych wypadkach wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.
- Dowód własności pojazdu (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, potwierdzająca nabycie pojazdu, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu, rozstrzygające o prawie własności, umowa przewłaszczenia np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia). Należy sprawdzić, czy umowa zakupu auta obejmowała wszystkich właścicieli samochodu – trzeba sprawdzić z dowodem rejestracyjnym. Jeśli w dowodzie jest wpisany współwłaściciel, ale bez wskazania imiennego, zażądajmy od sprzedającego informacji o tym, kto faktycznie jest współwłaścicielem samochodu.
- Dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.
- Kartę pojazdu (jeżeli była wydana).
- Tablice rejestracyjne.
- Dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz dokument pobytowy (wiza lub karta pobytu).
- Potwierdzenie czasowego zameldowania cudzoziemca (do tej daty będzie ważny dowód rejestracyjny).
- Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór przykładowego pełnomocnictwa).
Przy złożeniu ww. dokumentów urzędnik wyda od ręki tzw. tymczasowy dowód rejestracyjny (ważny 30 dni), a po okresie 1-3 tygodni otrzymamy już tzw. stały dowód rejestracyjny.
Rejestrując samochód używany, kupiony w kraju, trzeba też odwiedzić urząd skarbowy i złożyć druki PCC-3 oraz opłacić podatek od czynności cywilno-prawnych, który wynosi 2% wartości samochodu. Zazwyczaj opłaca go kupujący samochód, reguluje to umowa kupna-sprzedaży. PCC nie trzeba płacić, gdy sprzedający jest przedsiębiorcą, a na sprzedawane auto wystawia fakturę VAT.
Warto pamiętać, iż na opłacenie podatku mamy 14 dni od daty zawarcia umowy nabycia samochodu.
Opłaty:
Opłaty komunikacyjne za wydanie: | |
Tablice rejstracyjne zwyczajne | 80,00 zł |
Tablice rejstracyjne indywidualne | 1000,00 zł |
Dowód rejstracyjny | 54,00 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Nalepka kontrolna | 18,50 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,50 zł |
Opłata ewidencyjna | 2,00 zł |
Razem (w przypadku zwyczajnych tablic rej.) | 180,50 zł |
Razem (w przypadku pozostawienia dotychczasowych tablic rej.) | 81,00 zł |
Razem (w przypadku indywidualnych) | 1100,50 zł |
Jeżeli samochód był zarejestrowany w tym samym mieście lub powiecie, wówczas mogą zostać stare tablice (koszt rejestracji wyniesie w takim przypadku 81 zł). Naklejone zostaną tylko nowe znaki legalizacyjne.
Pamiętaj także, aby zaktualizować ubezpieczenie OC pojazdu. Zgodnie z art. 31 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, sprzedający ma obowiązek zawiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu, a kupujący – zaktualizować polisę ubezpieczeniową.
Nowy właściciel ma także prawo wypowiedzieć umowę z dotychczasowym ubezpieczycielem w formie pisemnej – najlepiej za pomocą listu poleconego.
Ubezpieczyciele dysponują wzorami przeniesienia lub wypowiedzenia polisy ubezpieczeniowej, więc warto z niego skorzystać, aby zawrzeć wszelkie niezbędne dla skuteczności dane. W przypadku, gdy polisa ubezpieczeniowa samochodu od poprzedniego właściciela jest już nieaktualna, masz obowiązek wykupić nowe ubezpieczenie OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu.
Jeżeli samochód zostaje sprzedany, dotychczasowy właściciel jest zobowiązany w ciągu 30 dni złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu w Urzędzie, w którym pojazd był zarejestrowany